IoT VIL SNU HVERDAGEN VÅR PÅ HODET, TIL GLEDE FOR BRUKEREN


Alle de nye løsningene som IoT-teknologien åpner for vil både forenkle og effektivisere hverdagen vår. Først vil vi kanskje forundres over alle endringene, men etterhvert blir de en helt naturlig del av hverdagen vår og noe vi ikke tenker på.


- Tenk hvor mye ressurser vi kaster bort på unødig arbeid. Et eksempel er toaletter og arealer som ikke brukes, men som vaskes hver dag allikevel. Hadde områdene vært utstyrt med en sensor som teller antall besøk kunne vi heller ventet med renholdet til det var nødvendig, sier John Olve Andersensom er Director Product Innovation i Techstep.

- Vi ser et stort skifte i måten vi bruker teknologien på. Hittil har vi vært vant til å være aktive selv når vi skal hente informasjon for eksempel via en app. Da har vi vært nødt til å starte appen og taste inn det vi lurer på. De nye løsningene som er i ferd med å bli utviklet i dag tar med seg digitaliseringen mot stordata og mot kunstig intelligens samtidig som den utnytter sensorer til en helt ny opplevelse for brukerne og virksomheten. Ting blir automatiske, eller som vi ofte sier; "automagiske", og teknologien kan i større grad kommunisere intelligent med brukeren når man for eksempel er i nærheten av et bestemt objekt.

I dag har vi store matvarekjeder som har veldig spennende og avanserte mobile løsninger hvor de bruker apper for å registrere ulike varer som skal sjekkes for matvaresikkerhet. Dette gjøres manuelt ved at operatøren taster inn informasjon via et nettbrett. Med fremtidens IoT-løsninger vil det kunne skje automatisk. Selve varen, panteautomaten eller tidsregistreringssystemet kan ved hjelp av små sensorer sende informasjon til butikkmedarbeiderens nettbrett. Da kan medarbeideren reagere og iverksette tiltak før en skade eller hendelse oppstår og sørge for at kundeflyten skjer uten hinder.

- Et annet eksempel som vi arbeider med er sensorer i biler til funksjonshemmede. Sensorene sender informasjon til verkstedet hvis noe er i ferd med å bli ødelagt, verkstedet sender en melding til bileieren om at noe er feil, men også med beskjed om at: "Vi har bestilt delen du trenger og verkstedtimen blir på tirsdag". Det er denne typen løsninger, der informasjonen rettes tilbake til brukerne, vi kommer til å se mye mer av, fortsetter han.

EN REKKE BRUKSOMRÅDER
I dag aner vi bare konturene av hvilke smarte løsninger og store fordeler som IoT-teknologien kan gi oss på sikt.

- På sykehusene kan de for eksempel sette små sensorer på alt fra hjerteovervåkingsmaskiner til rullestoler. Da vil det bli slutt på å lete i korridorene etter det man skal ha, de kan heller gjøre et oppslag og hente utstyret der det står. Denne teknologien kan også brukes i forbindelse med salg og forbrukeropplysning for å kunne gjøre riktig bemanning basert på finvær eller gråværsdager, eller for å skaffe seg oversikt over en evakueringssituasjon. Det er en spennende utvikling, og det er nesten bare fantasien, en god samarbeidspartner og din egen forretningsmulighet som setter grenser for hva vi kan få ut dette, avslutter Andersen. 

Ønsker du å lære mer om hva Techstep kan bistå med? Les mer her: www.techstep.no

KUNDENS BEHOV OG DE TEKNISKE LØSNINGENE
Når Techstep hjelper sine kunder med å finne frem til de gode løsningene i IoT-jungelen starter de gjerne med en behovsanalyse for å avdekke behovene og for å finne de beste løsningene.

- Deretter gjør vi vurderinger av hvilket teknisk utstyr som trengs for å løse behovene. Det dreier seg om alt fra mobiltelefoner og nettbrett til ulike sensorer. Kommunikasjon er essensielt for å få "dingsene" til å snakke sammen, og her kan vi også bruke mange forskjellige teknologier som wifi, blåtann eller mobilnett, forklarer Andersen.

Informasjonen samles inn på en plattform som enten kan være på en server som bedriften selv eier, i en cloudløsning, eller på en løsning som er hybrid.

- På toppen av dette kommer det vi på fagspråket kaller operation management. Det er systemet som kan kontrollere, ta imot og behandle data fra alle typer sensorer uavhengig av hvilken leverandør som har levert dem. Dette systemet sørger for at dataene mates riktig og gjør at brukerne får en brukeropplevelse i en app, ett system og en konsoll å forholde seg til selv om det totale tekniske systemet kanskje bruker teknologi fra fem til 15 ulike leverandører for å fungere som det skal.

Ønsker du å lære mer om hva Techstep kan bistå med? Les mer her: www.techstep.no

FAKTA

Techstep posisjonerer seg som en ledende tilrettelegger av den digitale arbeidsplassen i Norden.

Techsteps “Mobile as a Service” (MaaS) tilbud er en one-stop-shop løsning som kombinerer mobile enheter (hardware), abonnement & tilkobling, mobil enhetskontroll, drift og support, og tilhørende software, i tillegg til finansiering.

MaaS-løsningen gjør det mulig for virksomheter å la de ansatte gjøre jobben sin på tvers av mobile enheter og lokasjoner med en høy grad av sikkerhet og driftsstabilitet.

Techstep har ca. 200+ ansatte basert i Norge og Sverige.

Ønsker du å vite mer? Les mer her: techstep.no

John Olve Andersensom er Director Product Innovation i Techstep